Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Bella Ciao aneb co je krásné na Itálii, kam jet a čemu se vyhnout

Původně jsem zvažovala napsat článek se srovnáním cestování po evropských zemích, ale pak mi došlo, že je asi lepší nedělat pel mel a napsat o každé zvlášť. Teda tam, kam jsem zabrousila. Takže tentokrát slunná Itálie.
amalfi

    Buon giorno, to určitě znáte že. Kdo by neznal typickou frázi každého osmahnutého šarmantního Itala pokřikujícího po ulici nebo z auta a všudypřítomný pískot a povyk. Samozřejmě Itálie je pizza, těstoviny, Fiat 500, pláže plné písku a espresso.

Víte, kam se v Itálii vydat, když chcete cestovat a nebrodit se jen všude přítomnými turisty? Předně musím podotknout, pokud jste to nevěděli, že Italové jsem stále velmi pobožní, proto kromě toho, že každá sebemenší díra do nikam má bohatě zdobený kostel a hřbitov a místo na procházku se o víkendu chodí na hřbitov s čerstvými květinami.

   Z toho tkví i nadšení z oslav všeho druhu pod heslem "důvod k oslavě se vždy najde", u nás podobné motto měla tuším reklama na Slivovici od Jelínka, oni tak vedou celý život. Proč to říkám? Je docela dobré se řídit státními svátky Italů, pokud si nechcete s nimi doslova šlapat po hlavách. Vím, o čem mluvím.

   Velmi levné letenky se dají stále sehnat do italského Bergama, které se nachází v Lombaridi a nedaleko turisty hojně navštěvovaného Lago di Garda. Kdo tam nebyl, jako by nebyl v Itálii, right? Vypravila jsem se tam v létě roku 2011 s kamarádkou s tím, že nebude problém sehnat bungalov na pláži, nebo nějaký levnější ý hostýlek, hlavně žádný stres a nezařizovat  a stresovat se dopředu. ALE! 15.8. mají Italové jeden z nejdůležitějších svátků pro ně a to je Nanebevzetí Panny Marie, což jsem samozřejmě netušila. Takže krásný útulný bungalov se nekonal, nedalo se sehnat ubyto pod 40éček na noc a musela jsem se dívat na kamarádky protažený xicht s výmluvným výrazem : "Já to říkala".

   Nu což, druhý den jsme se vypravily do obchodu a ukořistily jediný a poslední stan. Ovšem i kemp na Lagu byl narvaný k prasknutí a to je tam místa pro několik set lidí. Poslední dvě místa pro stan s výhledem na umývárny a záchody. Pecka. Neměly jsme spacáky, karimatky, nic, protože krásný malý bungalov že :-D. Jakmile jsme začaly rozdělávat stan, všimly jsme si skupinky chlapů, kteří se na nás pobaveně dívají a čekají, kdy se asi rozbrečíme. Nicméně my natrénované z výjezdů na vodu, puťáků do kopců jsme jim vytřely zrak  a za pět minut stál stan. Byly jsme odměněny dvěma vychlazenými pivy. Další muž s obytňákem když nás viděl bezprizorně sedět na zemi nám nabídl, že nám zapůjčí stan a židle a dostaly jsme další dva lahváče.

   Jezero Lago di Garda je sladké, modré a plné lidí, celé prázdniny. Proto pokud neumíte plavat, pro vás ideální, dav vás nadnáší. Pro nás ovšem průšvih. Půjčily jsme si kola a jely jezdit dokola. A hle nesmíte minout Sirmione obehnané pevnostmi, Rivoltellu a další podobná krásný, historická a kýčovitá městečka se spostou stánků a lidí.  Doporučuji zdolat Via ferrata Ernesto Che Guevara. 

   Je to ferrata s neuvěřitelnými a dechberoucími výhledy na Lago, nahoře je odpočinková louka s chatkou, kde se dá plácnout do trávy. Kam dál? Co vidět? Co třeba Benátky? Město milenců a gongoliérů? Proč ne? V Benátkách se nachází řada kostelů, kde se stále nachází originály předních malířů jako byl Tizian, Bellini nebo Tintoretto. Benátky jsou prostě město na vodě. Krásné úzké uličky, přejíždíte pořád vaporettem, abyste se aspoň někam dostali, ale mě mnohem víc zaujal ostrov Burano. Sice tam jedete skoro hodinu lodí, ale za mě ty krásné barevné domečky, tradiční výrobky z krajky a skla, výborná zmrzlina, je tam neskutečná atmosféra a na ostrově si dokonce můžete skočit do muzea skla, kde uvidíte přímo výrobu váz atd.

   Ovšem moje nejoblíbenější město je Verona. Je tam dokonce kemp na kopci, kde můžete stanovat pod fíkovníky s dechberoucím výhledem na město. Nejsem úplně fanda Romea a Julie, ale tohle město je prostě město lásky. Most Ponte Pietra, Verona Arena a nevynechejte určitě Castelvecchio, výhled na mosty a město top.Městské zahrady jsou jako jiný svět. Samozřejmě balkon Julie a dům Julie, blba bla, zámky na mřížích, romantický kýč povolen. Pizza brutální dobrá, pro zmrzlinu bych vraždila.

   No jasně, Řím, přece káča nezapomene Řím, že jo. Nezapomene. V Římě jsem byla tuším dvakrát. Řím je prostě klasika, historie dýchá z každého šutru a je tu opravdu co vidět a každý správný turista to ví, proto se Vám málokdy poštěstí se vyfotit u něčeho sami, nebudete muset používat úpravu fotek k mazání lidí okolo.

   Co v Itálii pokaždé neodolám jsou cannoli. Ačkoliv se jedná o sicilskou delikatesu, můžete si je dát téměř po celé Itálii u nás nejlepší mají ve Winer food marketu na Strakonické v Praze. Smažené trubičky plněné nicotou, občas sypané pistáciemi, to je láska. Kdyby se mě někdo zeptal, jak chutná láska, byly by to cannoli. Bez váhání.

cannoli

 Co dál? Za mě určitě malý ostrov kousek od Neapole, Ischia.  Do Neapole letí přímý let a na Ischii jezdí trajekt. Ischia je taková jiná Itálie, přímo z vody vyvěrají vřídla, kam si můžete sednout a zdarma si užívat léčebné účinky. Ostrov je sice malý, ale malebný. Na to se někam schovat ideální.

   Za mě Neapol je italsko italské město skrz na skrz. Špína, kravál, odpadky, které někteří místo do popelnice vyhazují z balkonu na ulici a vše je takové škaredě ošuntělé. Přístav je taky špinavý a zaplivaný, ale to kafe, Dio mio! Za 1éčko zažijete slast, samozřejmě v případě že jste milovník kávy. Nějaké dolce k tomu je takové must have. Z Neapole je to co by kamenem dohodil do Pompejí.

Neapol

    A co třeba Toskánsko? No Toskánsko nesmíte minout. Volterra je typickým představitelem tradičně vypadajících měst v Toskánsku, lemovaných vinicemi a tyčících se na kopci. Lány vinic, polí a luk. Co mě zaujalo byly Vinabistra a malé sklepy na každém rohu, ideálně co zapadlejší tím lepší, kde si nabijete kredit na kartu a pak chodíte jen kolem stojanů, kde zmáčknete čudlík a dostanete degustační kapinku vína. Nechutná? Tak máme umyvadla "plivátka", přece si nebudete kazit chuť něčím, co není podle vašeho gusta že. Plivání vína je naprosto běžná, ačkoliv my to můžeme považovat za rouhání. Věřte mi, že až ochutnáte dvanáct vzorků, tak si milerádi odplivnete a prolejete se vodou, abyste vůbec trefili ze sklípku na denní světlo. Spousta malých zapadlých vinic láká tabulemi u cesty k degustacím a nabízejí i ubytování, které má vždy své kouzlo.

To bylo pár mých tipů a mohla bych pokračovat přes Sicílii, kde mě k breku dojala krása nočního Palerma, solná jezera a pánve okolo Trapani a tak dále a tak dále.

Palermo

Co jsem ale chtěla říct, je to velmi velmi důležité. Nebojte se jezdit do zahraničí mimo sezónu, pokud můžete. Já jsem byla podruhé v Římě 6.12. a bylo to nejlepší. Lehký svetřík, kalhoty, nečekali jsme nikde u památek, protože nikdo nikde, standardní fronta na Colosseum trvala asi 5minut, dokonce mám fotku na prázdných španělských schodech a u fontány de Trevi bez lidí! Žádná retuš :-). Navíc letenky, ubytko, půjčovna aut, vše je za hubičku. 

6.12. dopoledne :-) Řím

Point č.2. Když si budete půjčovat auto, nechte si ho určitě plně pojistit. Když jsme jezdili autem přes Neapol a já se koukala okolo, jak mají všichni orvaná zrcátka, zdeformované dveře, chybějící blatníky apod., pokoušel se o mě infarkt. Podařilo se mi na Sicílii píchnout kolo a docela se ta pojistka hodila upřímně.

Rada číslo tři. Obrňte se trpělivostí. Italové kromě jejich siest, jejímiž jsou pověstní, jsou lemplové na mluvení v cizích jazycích a převážně se tváří, že nejen že nerozumí, ale ani cizím jazykem nemluví. Pokud mluvíte španělsky, mě se osvědčilo na ně mluvit španělsky, je to ve spoustě ohledů podobné a nešklebí se na vás tak, jako když na ně mluvíte anglicky nebo německy.

A v neposlední řadě se dámy smiřte s tím, že na vás budou na ulici pokřikovat, pískat, troubit. My slovanské typy jsme totiž pro Italy jako magnet. Za mě Itálie by měla být na vašem seznamu must see do konce života, protože z každého koutu na vás dýchá historie, dobré jídlo a lidé plní života. Carpe diem :-)

 

 

 

 

Autor: Eliška Grecman | středa 14.9.2022 15:38 | karma článku: 24,92 | přečteno: 939x
  • Další články autora

Eliška Grecman

Když cestuješ s chlapem…vol.1

Tak jsem se rozhodla pro pobavení popsat zážitky z cestování s mým mužem, někoho možná pobaví, někoho pobouří, ale nic jsem si nevymyslela, ani obzvlášť nijak nepřikrášlila. Možná trošku :-)

22.8.2023 v 14:34 | Karma: 22,08 | Přečteno: 951x | Diskuse| Cestování

Eliška Grecman

Všechno je maňana, take it easy a don 't worry aneb možná si to sami komplikujem

Určitě jste už slyšeli o jižanské pohostinnosti, kontaktnosti, jejich siestách, ale i laxnosti. Nevím, zda je to dáno těmi vedry, ale rozhodně se nepředřou. Ale co když jejich způsob života má něco do sebe?

13.2.2023 v 20:32 | Karma: 20,29 | Přečteno: 640x | Diskuse| Cestování

Eliška Grecman

Mimo sezónu a mimo turisty, aneb co se může stát, když jedete na vlastní pěst mimo davy

Jezdíte vždy a všude s cestovkou a sami jste se nikam neodvážili a zvažujete? Anebo jezdíte i sami, ale vždy v létě nebo nejpozději na podzim po hlavní sezóně? pojďme se podívat na pár věcí, na které lze narazit

5.2.2023 v 19:32 | Karma: 22,88 | Přečteno: 688x | Diskuse| Cestování

Eliška Grecman

Chci cestovat a poznávat svět, ALE mám omezený rozpočet

"Ty zas někde lítáš?" "Já bych si tak strašně přála se aspoň jednou za život podívat k moři, do Říma nebo třeba do Benátek, ale na to já se svým platem můžu zapomenout, to se mi nikdy nesplní." PROČ? Ptám se já...

25.1.2023 v 11:20 | Karma: 24,55 | Přečteno: 762x | Diskuse| Cestování

Eliška Grecman

Jak se z My name is nedobrovolně stalo Ich heisse.....aneb cesta za němčinou

Kolika jazyky mluvíš, tolikrát jsi člověkem, se říká. Nikdy jsem si nemyslela, že budu až tak lidská, že budu mluvit plynule třema jazyky a mým oblíbeným jazykem se stane tolik nenáviděná němčina.Cesty osudu jsou nevyzpytatelné...

6.12.2022 v 20:38 | Karma: 25,89 | Přečteno: 659x | Diskuse| Osobní

Eliška Grecman

Jaké to je žít v zahraničí?

Pokud jste nežili nikdy nikde mimo území ČR, nedokážete asi sami posoudit, jak moc náročné to je. Je to boj nejen o uživení se, ale i psychika hraje velkou roli. Přeci jen jste sami za sebe v cizí zemi...

6.9.2022 v 15:07 | Karma: 21,96 | Přečteno: 1059x | Diskuse| Cestování

Eliška Grecman

Cesta do Ameriky-část 5.-Jak jsem cestovala po východním pobřeží- KONEC

Poslední vyprávění o Americe, kde jsem byla před více než deseti lety, ale se zážitky, ze kterých čerpám dodnes. Proč vypadnout mimo ČR jinak než jen na dovolenou a co mi to dalo či vzalo..

25.7.2022 v 23:34 | Karma: 22,26 | Přečteno: 700x | Diskuse| Cestování

Eliška Grecman

Cesta do Ameriky-část 4.-život v USA aneb jaké je to chodit s Amíkem

Pokračování mého vyprávění z původně plánovaného workshop and travel od Student Agency, což se nakonec stalo work and travel by me na vlastní pěst. Tento článek je ilustrací amerického způsobu života v malém městě Cleveland

12.7.2022 v 12:16 | Karma: 21,23 | Přečteno: 671x | Diskuse| Cestování

Eliška Grecman

Tam kde většina lidí projde jen jako turisté….Barcelona

dnes odbočím od Ameriky a vrátím se jen lehce v čase do mého oblíbeného města, které mi změnilo život...Barcelona

3.7.2022 v 21:12 | Karma: 16,07 | Přečteno: 503x | Diskuse| Cestování

Eliška Grecman

Cesta do Ameriky -3.část- Octoberfest aneb stále mě něco překvapuje

Třetí pokračování ve znamení party v USA aneb stále vás tam něco překvapí. Co je Octoberfest?Je to označení pro mnichovský pivní festival, který trvá déle než čtrnáct dní a kde můžete ochutnat piva, o kterých jste nikdy neslyšeli

21.6.2022 v 19:43 | Karma: 23,53 | Přečteno: 735x | Diskuse| Cestování

Eliška Grecman

Cesta do Ameriky část 2. - Cleveland, Ohio

Pokračujeme v krasojízdě, píše se rok 2009...odjela jsem do USA pracovat přes StudentAgency...změna v životě, změna místa, touha zažít dobrodružství, touha si dokázat, že na to mám...

19.6.2022 v 1:09 | Karma: 25,79 | Přečteno: 863x | Diskuse| Cestování

Eliška Grecman

Cesta do Ameriky aneb jak může vypadat zážitek, část 1.

V následujícím článku popíšu zajímavé momenty z USA, kde jsem žila v roce 2009 v rámci studijně pracovního pobytu a myslím, že tyhle zážitky už nikdy nic nepřekoná. Amerika je taková.....americká....pro někoho sen..pro někoho můra

17.6.2022 v 11:44 | Karma: 26,46 | Přečteno: 991x | Diskuse| Cestování

Eliška Grecman

ŽENA NA CESTÁCH, TENTOKRÁT ITALSKÉ BENÁTKY....

tentokrát jsem cestovala se skupinou jogínek do Itálie a nebyla bych to já, kdyby se mi něco nestalo...

3.6.2022 v 22:43 | Karma: 11,04 | Přečteno: 343x | Diskuse| Cestování

Eliška Grecman

Investiční byt s dobrým nájemníkem...realita nebo strašák?

V tomto článku vypíchnu pár vlastních zkušeností s pronájmem investičního bytu, který vlastním. Člověk by si řekl, že to přece není až taková věda pronajímat byt, že ano...

24.3.2020 v 9:44 | Karma: 12,91 | Přečteno: 528x | Diskuse| Ostatní

Eliška Grecman

Španělské cestování s partnerem nalehko :-)

Jaké to je cestovat s přítelem/přítelkyní a nalehko? S někým, kdo byl nejdále autem v Chorvatsku a letecky v Egyptě na all in?

23.3.2020 v 11:42 | Karma: 13,27 | Přečteno: 587x | Diskuse| Cestování

Eliška Grecman

Prázdniny v Římě

V Římě jsem byla jednou na jeden den a moc si toho nepamatuji, tak jsem se rozhodla, že je na čase se vrátit zpět na místo činu a připomenout si to...

21.6.2019 v 10:16 | Karma: 11,95 | Přečteno: 484x | Diskuse| Cestování

Eliška Grecman

Co je insolvence a komu hrozí?

Slovo INSOLVENCE pochází z latiny a znamená „neschopnost dostáti peněžitým závazkům“. Už v minulosti jsme se setkávali s dluhy, nejedná se o jev nikterak nový. Pojďme se na to podívat zblízka..

30.1.2019 v 0:31 | Karma: 7,28 | Přečteno: 377x | Diskuse| Ekonomika

Eliška Grecman

Zajímavá cesta vlakem aneb co žena potřebuje na trip

jak to vypadá, když se ženská balí na dovolenou? Většina chlapů se křižuje, když mají na svoje drahé polovičky čekat, než se nachystají, ale jak to doopravdy je?

27.1.2019 v 23:25 | Karma: 15,17 | Přečteno: 579x | Diskuse| Cestování

Eliška Grecman

Jaký můžete mít problém, když vlastníte společně se svojí polovičkou nemovitost?

Každý je rád, když najde spřízněnou duši, ve chvílích zamilovanosti se k sobě nastěhují, po čase se začnou poohlížet po vlastním bydlení, než budou děti.

4.1.2019 v 14:21 | Karma: 13,13 | Přečteno: 1700x | Diskuse| Ostatní

Eliška Grecman

Žena sama na cestách vol.2...a jak to bylo dál...

pokračuji v krasojízdě aneb jak se dál ubírala dovolená....žena sama na cestách, které šiblo a rozhodla se, že dobude svět sama na skútru i na kole :-)

27.12.2018 v 11:46 | Karma: 11,84 | Přečteno: 432x | Diskuse| Cestování
  • Počet článků 52
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 769x
prostě já, www.naucimte.online

Seznam rubrik