Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jak se z My name is nedobrovolně stalo Ich heisse.....aneb cesta za němčinou

Kolika jazyky mluvíš, tolikrát jsi člověkem, se říká. Nikdy jsem si nemyslela, že budu až tak lidská, že budu mluvit plynule třema jazyky a mým oblíbeným jazykem se stane tolik nenáviděná němčina.Cesty osudu jsou nevyzpytatelné...

    Psal se rok 1996. Abych řekla pravdu, kromě toho, že jsem jsem nosila ošklivé brejličky s růžovýma obroučkami, nosila chlupaté nevzhledné svetry tak o tři čísla větší, neměla jsem žádná prsa, ale už tehdy jsem měla 178 centimetrů a tím jsem převyšovala ve třídě úplně všechny, si nepamatuju vůbec nic zvláštního.

   V mém nudném dětském životě se neodehrávalo žádné drama, maximálně, které z nevkusných kaliopek si dneska vezmu do školy. Guma v pase až pod prsa a jedeš. Šedá nevýrazná myš, které se, jak zpívá Daniel Landa, brejličky mlžily a jedničky množily. Dokud můj táta nepřišel se skvělým nápadem, o kterém samozřejmě nehodlal s nikým diskutovat, ani s mámou a už vůbec ne se mnou. "Půjdeš na německý gympl", rozhodl.

   Brečela jsem, prosila, vyhrožovala a ničemu platné. Jakmile se můj táta pro něco rozhodl, tak s ním nikdy nikdo nehnul. Do té doby jsem se na základce učila angličtinu a němčina mi přišla škaredá, odpudivá a směšná. Spolu s bráchou jsem se němčině smáli a ťukali si na čelo před lidmi, co se jí učí. Jediné, co se nám líbilo, bylo píseň Eins,zwei, Policie od skupiny Mo-Do. Tuhle odrhovačku ještě každý zná, protože ač je to písnička hrozná, velmi chytlavá. S nechutí jsem tedy nastoupila, ještě ke všemu, na osmileté německé gymnázium v Brně.

   Hned první týden se odjelo na seznamovací týden, kde jsem hned pochopila, že to bude průšvih. Na otázku "Wie heisst du?" jsem jen zmateně koulela očima a netušila jsem, co mám odpovědět a když jsem se podívala okolo, jak všichni alespoň základně sprechtí, tak jsem věděla, že tohle bude veeeelkej průšvih. Taky že byl. Na základce jsem byla šprtík, na gymplu jsem propadala z němčiny hned v prvním pololetí.

   Nikdo se se mnou neučil, neměla jsem se na koho obrátit, nerozuměla jsem úkolům  a hlavně jsem k tomu měla naprostý odpor. Co znamená německé gymnázium? Každý den hodina konverzace a hodina gramatiky. Každý.

   Naštěstí moje báječná máma pochopila, že jsem se nedobrovolně stala obětí německého utrpení a rozhodla se mě zachránit. Sehnala mi učitelku němčiny.

   Paní Ovísková, v té době už 85-letá, stará dáma, byla velmi distingovaná dáma na úrovni. Původem Polka, která ráda používala spojeni kochanie na cokoliv. Nikdy jsem ji neviděla nenalíčenou, pokaždé měla své plavé vlasy na mikádo zespodu krku podtočené do kudrlinek ve stylu 40.let a vždy měla růžovou rtěnku, kašmírový svetr, punčošky a mokasíny. Mluvila plynule německy a polsky a byla velmi milá. Bohužel jsem si ji vylosovala každý den po škole, od čtyř odpoledne na hodinu. Zatímco jiné děti lítaly po venku, já seděla v prvorepublikové vile s paní Ovískovou, která měla hadí reflex, jak tomu brácha říkal a v pravidelných intervalem vystrkovala z úst špičku jazyka a mlaskala.

    I přes svůj věk byla neskutečné čiperná a byla tajně zamilovaná do opata v klášteře, očividně ji vůbec nevadilo, že byl o čtyřicet let mladší. Pokaždé o něm nadšeně mluvila, und seine blauen Augen nikdy nezapomenu. Ani na ni.

   Díky ní jsem během pololetí spravila čtyřku na dvojku, dokonce se řešilo, že jsem byla s prospěchem na jedničku, ale ze čtyřky na jedničku se učitelé báli, aby je někdo neosočil z nadržování.

   Roky plynuly, já stále chodila po škole na doučování, naučila jsem se nenáviděný jazyk, četli jsme knihy v originálech, nutila mě číst i Geotheho. Když mi bylo sedmnáct, tak jsem se rozhodla vycestovat do Německa na delší dobu.

   Žila jsem na bývalém internátu vedle Heidelbergu, kde jsem byla úplně sama. Bývalý internát už roky opuštěný, celá škola, jakmile skončila výuka, byla prázdná. Třičtvrtě roku jsem taky bydlela úplně sama, místo kuchyně jsem měla jen starou hliníkovou remosku, ale naučila jsem se o sebe postarat. Uvařit, upéct v remosce kuře i buchty a oslavila jsem tam i svoje osmnácté narozeniny. Moje němčina se ještě vytunila a ačkoliv jsem občas měla pocit osamění, protože jsem se neměla s kým bavit, tak toho ani jeden den svého života nelituji.

   Byla to škola života jako blázen. Sama v cizím prostředí, na kopci nad městem, kdy jsem musela vždy sejít několik stovek schodů pěšky do údolí, abych se dostala k civilizaci. Autobus nahoru ke škole jezdil jen školní a mimo něj pěšky nebo autem dolů do města.

   Dnes říkám, že bych každému teenagerovi doporučila nebo i přikázala, být rodičem, aby vypadl do ciziny. Myslím, že se už opakuju, že jsem to v nějakém článku už psala, ale nejde jen o jazyk samotný. Jde o kulturní odlišnosti, nejen v chování, ale i stolování, trávení volného času, pochopení mentality jiných národů, která je mnohdy strašně odlišná od té naší.Každé delší trávení času mimo domovinu nám nabízí možnost vystoupit z naší komfortní zóny a udělat něco pro sebe. To, co se tam naučíme, už nám nikdo nevezme. Tu svobodu, sebevědomí, že jsme přežili a postarali se o sebe v jiném prostředí než domovině, že i přes všechny nesnáze jsme se nevdali a i když jsme občas mluvili rukama, nohama, tak to za to stálo.

   Dodnes vzpomínám na čerstvě čokoládové rolky z pekárny pod kopcem, na vánoční školní párty, kde je moc nerozuměla, protože mluvili dialektem a smáli se mi, že mluvím Hochdeutsch i na svého německého kluka, se kterým jsem tam pár měsíců randila a díky němu nahlédla do německé rodiny doktorů a jejich životního stylu.

   Nikdy bych neřekla že teď po více než dvaceti letech se k němčině vrátím. Kromě občasných výletů do Německa nebo Rakouska na nákupy jsem za ty roky německy nemluvila a před pár měsíci mě osvítil nápad, díky jedné šarmantní dámě, že bych mohla jazyky vyučovat.

Já a učitelka? To vážně ne, říkala jsem si. Dnes je to už čtvrtý měsíc, kdy mám deset žáků každý týden na angličtinu a němčinu a můžu tak zužitkovat vše, co jsem se za ty roky cestování naučila a s láskou vzpomínám na nenáviděnou němčinu každý den :-) co tím chci říct? Nebojte se výzev, nikdy nevíte, kde to, co prožijete se otiskne do vaší budoucnosti a jak vám jedno malé rozhodnutí může navždy změnit život. Vystoupení ze své komfortní zóny a možnost z ní vůbec vystoupit je ten největší dar, který sami sobě můžeme dát.

 

 

Autor: Eliška Grecman | úterý 6.12.2022 20:38 | karma článku: 25,89 | přečteno: 663x
  • Další články autora

Eliška Grecman

Když cestuješ s chlapem…vol.1

Tak jsem se rozhodla pro pobavení popsat zážitky z cestování s mým mužem, někoho možná pobaví, někoho pobouří, ale nic jsem si nevymyslela, ani obzvlášť nijak nepřikrášlila. Možná trošku :-)

22.8.2023 v 14:34 | Karma: 22,08 | Přečteno: 957x | Diskuse| Cestování

Eliška Grecman

Všechno je maňana, take it easy a don 't worry aneb možná si to sami komplikujem

Určitě jste už slyšeli o jižanské pohostinnosti, kontaktnosti, jejich siestách, ale i laxnosti. Nevím, zda je to dáno těmi vedry, ale rozhodně se nepředřou. Ale co když jejich způsob života má něco do sebe?

13.2.2023 v 20:32 | Karma: 20,29 | Přečteno: 641x | Diskuse| Cestování

Eliška Grecman

Mimo sezónu a mimo turisty, aneb co se může stát, když jedete na vlastní pěst mimo davy

Jezdíte vždy a všude s cestovkou a sami jste se nikam neodvážili a zvažujete? Anebo jezdíte i sami, ale vždy v létě nebo nejpozději na podzim po hlavní sezóně? pojďme se podívat na pár věcí, na které lze narazit

5.2.2023 v 19:32 | Karma: 22,88 | Přečteno: 692x | Diskuse| Cestování

Eliška Grecman

Chci cestovat a poznávat svět, ALE mám omezený rozpočet

"Ty zas někde lítáš?" "Já bych si tak strašně přála se aspoň jednou za život podívat k moři, do Říma nebo třeba do Benátek, ale na to já se svým platem můžu zapomenout, to se mi nikdy nesplní." PROČ? Ptám se já...

25.1.2023 v 11:20 | Karma: 24,55 | Přečteno: 766x | Diskuse| Cestování

Eliška Grecman

Bella Ciao aneb co je krásné na Itálii, kam jet a čemu se vyhnout

Původně jsem zvažovala napsat článek se srovnáním cestování po evropských zemích, ale pak mi došlo, že je asi lepší nedělat pel mel a napsat o každé zvlášť. Teda tam, kam jsem zabrousila. Takže tentokrát slunná Itálie.

14.9.2022 v 15:38 | Karma: 24,92 | Přečteno: 942x | Diskuse| Cestování
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Biden nečekaně kývl na předvolební debatu. Kdykoli kdekoli, říká Trump

26. dubna 2024  22:27

Americký prezident Joe Biden se v pátek nechal slyšet, že by chtěl do debaty se svým předchůdcem...

USA mění systém pomoci Ukrajině: už ne sklad, ale zbraně přímo ze zbrojovek

26. dubna 2024  21:30

USA chystají dosud největší balík vojenské pomoci Ukrajině v přepočtu za více než 140 miliard...

VIDEO: Kdo nejlíp vříská? Soutěž v imitaci racků vyhrál malý chlapec

26. dubna 2024  20:36

Devítiletý Cooper Wallace z britského Chesterfieldu v neděli vyhrál čtvrté mistrovství Evropy v...

Ukrajinci se snaží před bojem utéct do Rumunska, v řece mnozí najdou smrt

26. dubna 2024  20:26

Tisíce Ukrajinců se od počátku ruské invaze pokusily překonat řeku Tisu na hranici s Rumunskem ve...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 52
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 769x
prostě já, www.naucimte.online

Seznam rubrik